Monday, February 21, 2011

KEJAUHAN... TERPANDANG AKU WAJAH TUA ITU !

aku masih tercari-cari milik siapakah wajah yang selalu
membelaiku dengan kata-kata

Kejauhan.. terpandang aku wajah tua itu !

Di pelaminan ini
Riak lesu wajah
Bak bulan tiada cahaya
Ditampar lembut pipi maya
Tiada jua terbangunnya aku

Lekas aku memandang kejauhan
Dongkolan batu di tepi jalan
Membuat di pejalan kaki kepayahan
Bergelut untuk melangkah
Beloum dikira selut bila hujan
Belum dikira lumpur bila rebut

Di pelaminan ini
Riak wajah semakin lesu
Matahari malap
Mendung diselubungi mega
Gumpalan awan hitam berarak
Memenuhi ruang jendela dunia

Lekas aku memandang kejauhan lagi
Teringat aku satu wajah
Wajah tua yang belum pernah aku temui
Wajah yang selalu bermain di benak
Wajah yang selalu berkata-kata
Bibir ulas lembut
Penuh dengan santapan nurani
Membuat aku terbelai.. terpana
Mendengar suara
Adakah itu datangnya dari bibir munggil
Bukan..
Tapi dari bibir yang mengandungi seribu getar

Memandang aku ke kejauhan lagi
Wajah itu masih bersarang dalam kotak mindaku
Aku amati wajah itu
Kedut-kedut di mata
Garis-garis ketuaan
Nampak nyata
Tapi getar suaranya
Sejuta rahsia tersimpan di dalamnya
Umpama akar tunjang
Kuat mengcengkam isi bumi
Tak lut dengan apa
Riak wajah itu
Ada sejuta warna yang tak termampu aku luahkan
Aku harus cungkil satu persatu
Agar dapat ku ketahui
Rahsia di sebalik wajah tua
Yang selalu
Bermain dalam igauku…

Cikzura
Siapakah empunya wajah itu
Febuari 2011

wajah tua.. beginilah kita nanti.. sejuta rahsia tersembunyi
menunggu masa untuk diledakkan

No comments:

Post a Comment

Aku & Puisi

My photo
cuma insan biasa.. meluah melalui coretan..nukilan setulus hati ~ suara itu terlalu merdu ~ tetapi suara itu terkandung sejuta kesedihan ~ tampak gembira pada zahirnya ~ tersembunyi disebalik merdunya suara ~