Sunday, February 20, 2011

DI SEBALIK CERMIN AKU ( 1 )

APAKAH INI ?? INILAH KITA SEBELUM MELIHAT DUNIA..
RENUNG KEMBALI..
PANDANGLAH CERMIN DI KAMAR KITA.. RENUNG.. TENTANG KITA...
ketika aku memandang cermin di kamarku
aku melihat aku
aku melihat aku yang dahulu
riang.. tersenyum
sentiasa gembira
tak ada sedikit pun nestapa

bayangan aku dicermin itu
bertukar lagi
aku melihat
aku menari
tapi tarianku pincang
aku melihat aku menyanyi
tetapi nyanyian ku sumbang
kenapa seperti ini

oh.. bayangan itu hilang
mana menghilangnya
dimensi wajah aku
mana perginya
tubuh gemalai aku
itu dia bayang itu
ia kembali
kenapa seperti itu?

bayangan itu pelik
mata ku dikecilkan
ku lihat sejelasnya
tidak..
itu bukan aku..
kenapa seperti itu?
aku lihat
aku di dalam kesengsaraan
aku di dalam kepayahan
aku tengah bergelut
antara pergi atau tidak
antara mati atau hidup

tiba-tiba
aku terlihat
kaki yang kecil
kaki yang halus
jari jemari yang masih merah
ya.. itulah puteri ku
aku tersenyum lagi

bayangan itu kian menghilang
kenapa??
aku masih belum puas lagi
belum puas..
jangan tinggalkan aku....
jangan...
bayangan itu terus kelam
dan aku terus terduduk memandang cermin aku...

2 comments:

  1. macam itulah diri ku ini sekarang ini... tiada lagi cahaya keriangan di dalam hidupku walau pun org sekeliling ku melihat aku tersenyum tetapi sebaliknye diriku di dalam kesengsaraan... :(

    ReplyDelete
  2. beginilah diriku kini, walau pun org di sekeliling ku melihat diriku tersenyum, tetapi hakikatnye dihati ku tidak gembira tetapi menderita keseorangan... :|

    ReplyDelete

Aku & Puisi

My photo
cuma insan biasa.. meluah melalui coretan..nukilan setulus hati ~ suara itu terlalu merdu ~ tetapi suara itu terkandung sejuta kesedihan ~ tampak gembira pada zahirnya ~ tersembunyi disebalik merdunya suara ~