Wednesday, February 23, 2011

BERDIRI.. DUDUK.. MENIARAP LALU TERBARING.....

berdiri aku
kaku dan kaku
rencah alam membuat
aku terfikir sesuatu..

apa yang difikir ?
kenapa siang ada malam ?
kenapa pagi ada petang ?
kenapa lelaki ada perempuan?
kenapa jantan ada betina ?
kenapa kecil ada besar?
kenapa cantik ada hodoh?
kenapa pandai ada bodoh ?

duduk aku
kaku dan kaku..
rencah alam sekali lagi
membuat aku terfikir..

yang patah akan tumbuh
yang kecil akan besar
yang bayi akan dewasa
yang bodoh akan pandai
yang satu akan berdua
yang jantak tak mungkin akan betina
yang lelaki tak mungkin akan perempuan
ya.. aku mengaru kepala
ubanan sudah menampak bayang
memang tidak mungkin

meniarap aku
kaku dan kaku...
berteleku dengan tangan dan dagu
tepat memandang ke depan
tak habis lagi terfikirkan tentang sesuatu...

perlukah punya wang berjuta?
perlukah punya rumah besar?
perlukan punya mobil sampai lima?
perlukah pangkat dan harta?
perlukah wanita berganda dalam diri kita?
perlukah baju cantik dan makeup berjenama?
perlukah botox di pipi dan muka?
perlukah minyak lintah penguat tenaga?
perlukah airmata selepas derita ?
perlukah rasa jujur selepas kecurangan melanda?

berbaring aku
kaku dan kaku..
kali ini bukan rencah alam yang membuat aky terfikir
kali ini
menggigil aku..
memerah segala saki baki akal
untuk menjawab soalan demi soalan
yang aku tahu benar jawapannya
bukan hanya mulut yang akan menjawab
seluruh pancaindera
terfikir aku apa jawapannya...

SIAPA TUHAN KAMU ?
SIAPA NABI KAMU ?
APA AGAMA KAMU ?
APA KIBLAT KAMU ?
APA SUMBER RUJUKAN KAMU ?
SIAPA SAUDARA KAMU ?
APA PERBUATAN MUNGKAR KAMU ?
APA AMAL IBADAT KAMU ?

masih ada waktukah untuk kita nanti....
meniti satu demi satu
soalan noktah
panggilan
SAKARATULMAUT.....

cikzura
Feb 2011

1 comment:

  1. seperti janjiku,aku akan hadir atas setiap puisimu....hadir di berandamu dear...;)

    ReplyDelete

Aku & Puisi

My photo
cuma insan biasa.. meluah melalui coretan..nukilan setulus hati ~ suara itu terlalu merdu ~ tetapi suara itu terkandung sejuta kesedihan ~ tampak gembira pada zahirnya ~ tersembunyi disebalik merdunya suara ~