Wednesday, April 20, 2011

DALAM PERJALANAN

dalam perjalanan
orang kata,
kita akan mudah mengenali diri
kita dihadiahkan seluet di depan latar lain,
latar berbeza
mudah untuk kita melihat garis diri
saya sering melukis duka dan kecewa
kemurungan yang mendung pada zaman kelabu
saya sering mencari
mana silapnya
dan akhirnya aku tahu
salah aku kerna tak bisa untuk jadi yang terbaik pada sesiapa pun.


ruang perjalanan ialah dunia yang sedang bergerak
yang sedang menjadi akhirnya,
belum ada yang tepat..
belum ada keputusan yang diambil.
dunia ini dikutip daripada apa yang dilihat dan dari apa yang dirasai,
kilometer demi kilometer, pohon demi pohon, orang demi orang.
penyair juga mesti mencedok di sungainya
dengan itu ia mengambil segeluk air yang sedang bergerak
dengan berbuat demikian memberhentikannya untuk melihat ke dalamnya,
untuk menggaris wajah dan jati dirinya
adakah kita berbuat seperti itu
atau terus meneguknya dengan rakus.

Cikzura
Bumi Kenyalang

No comments:

Post a Comment

Aku & Puisi

My photo
cuma insan biasa.. meluah melalui coretan..nukilan setulus hati ~ suara itu terlalu merdu ~ tetapi suara itu terkandung sejuta kesedihan ~ tampak gembira pada zahirnya ~ tersembunyi disebalik merdunya suara ~