Sunday, March 13, 2011

diari aku ~ ( kisah c miskin dan cintanya )

assalamualaikum...

ari ni aku nak berkongsi pasal broken heart.. hmm.. semlm aku terasa nak meletop bila dengar 1 story pasal cinta.. grrrrrr.. tapi bila aku pikir balik.. nak wat mcm mana..takda jodoh kot antara depa.. yang dah nikah lagikan boleh bercerai.. inikan pula baru couple tak smpai 2 bulan..
tapi yang meralatkan aku ialah alasan kenapa putus tu.. mcm tak logik jer.. konon si perempuan ni anak orang berada dan lelaki ni pulak c miskin yang tak punya apa.. bila bapak dia ketahui yang si gadis ni berkawan dengan c miskin.. bapak tidak merestui hubungan tu lalu memaksa c gadis untuk melupakan c miskin.. dah macam cerita drama indon lah pulak.. aku tak sangka ada lagik perkara seperti ini berlaku dalam kehidupan masyarakat sekarang.. mula-mula akal aku tak boleh nak terima tapi bila aku fikir aku sendirik.. huhuhuhu.. ada kebenaran kat sana hingga aku rasa malu dengan prangai orang2 tua yang cetek akal dan memandang paras rupa dan poket tebal bakal menantu dia orang...
kalau aku diberi pilihan dan aku pernah berada dalam situasi tersebut.. aku redah jer.. tp apa2 pun restu orang tua tu penting bila kita nak buat apa2.. tanpa restu orang tua.. memang payah .. kecuali kita jenis yang berani menongkah arus..kebahagian kita terletak di tangan kita sendirik.. kita kene buktikan yang pilihan kita tu betul-betul terbaik untuk kita.. aku pernah buat silap besar dalam hidup aku.. tp apa2 pun.. aku tak salahkan c gadis.. maklum ler.. duit poket semua kemewahan datang dari org tua.. jadi mahu tak mahu kene jugak turut kehendak depa.. lagipun aku rasa awal 20an terlalu awal untuk berbicara soal cinta.. soal hati ni.. budak-budak sekarang awal matang... tu ler masalahnya.. kecik2 dah tau muahhhh.. kecik2 dah tau fresh kiss.. ishk ishk... advance betul..
walau apupun yang berlaku.. janganlah berputus asa mencari cinta.. cinta tu memang pun milik manusia sejagat.. cuma kita ni saja yang sering mengeksploitasikan cinta yang ALLAH kurniakan.. aku percaya.. kalau kita cintakan ALLAH.. ALLAH pasti akan balas balik rasa cinta kita sesama manusia.. bg aku.. wanita jahat untuk lelaki jahat.. wanita baik untuk lelaki baik... tak relevan lagi dah sekarang... kenapa kita manusia mesti nak gred kan manusia lain jahat dan baik?? sempurna sangatkah kita?? bagus sangatkah kita ?? sedangkan kita ni semua ada apa yg manusia lain ada.. mata.. tangan.. telinga.. genital.. apa lagi yang kurang?? semua ada akal .. tapi tu lah manusia.. suka untuk menggredkan manusia lain.. MACAM BAGUS SGT !!!!
sembahyang cukup.. bayar zakat.. buat amal.. sedekah.. semua tu kita buat.. konon-konon untuk menunjuk kita alim..kiwa warak.. kita patuh larangan ALLAH.. tapi hal-hal lain?? kita pertikai wibawa orang lain.. kita perlekeh hidupan orang lain.. adakah itu sifat yang bagus atau sifat tercela??
tiba2 kat lappy aku kluar lagu kisah dan teladan..
semenjak kita berpandangan..
mata bertemu menggoda kalbu... hingga menjadi satu impian.. bergelora satu harapan...
puas sudah ku renungi..wajah mu manis umpama dewi...
kian membara di hatiku.. sama juga di hatimu
sedikit tidak aku menyangka..bahwa diriku insan biasa.. tak sempurna dan berharta..
ingin memetik wahai mu bunga.......
aku berserah pada TUHAN.. agar diriku kau lupakan
memang sudah jadi suratan
kisah yang lalu jadi tauladan...
huhuhuhuh sesuai sungguh lagu ini keluar masa ni.. bersabarlah dalam menempuh ujian ALLAH.. kita ni sama sahaja.. di mata ALLAH.. peluang kita sama... equal.. buatlah yang terbaik.. selagi kita tidak menganiaya sesama makhluk..

untuk my dear... love u always.. aku tak kisah kalau ko tak punya apa.. duit boleh cari tapi bukan kasih sayang .. dan pada c gadis dan si miskin.. bukan niat ku ingin mengocak kedamaian hati anda.. sekadar peringatan untuk kita bersama.. untuk anda.. jangan terlalu mudah mengungkap kata cinta.. nanti nilainya akan hilang ....

bumi kenyalang
cikzura mac

No comments:

Post a Comment

Aku & Puisi

My photo
cuma insan biasa.. meluah melalui coretan..nukilan setulus hati ~ suara itu terlalu merdu ~ tetapi suara itu terkandung sejuta kesedihan ~ tampak gembira pada zahirnya ~ tersembunyi disebalik merdunya suara ~