Monday, March 21, 2011

AYAHNDA MAZLAN SULONG

Kau kata aku bunga itu
“ masuklah ke laman tamanmu, ada wangi bunga merata ruang,
Kaulah bunga itu, mekar sendiri dalam sunyi ”

Akukah bunga itu?
Hanyut dan tersadai
Dalam tamanku…
Kembang mewangi dirapati sang kumbang
Tetapi akhirnya lari bila angin menerpa

Aku bukan bunga itu
Aku Cuma daun-daun kering
Di taman itu
Iya ayah…
Aku bukan bunga itu
Ataupun kau lebih mengerti
Siapa aku…

Derita sering menjelma
Kau sering kata aku bunga
Bunga wangi yang wanginya kembang kuncup dihati
Bunga yang dipetik
Kering dan dipasukan
Itulah aku ayah?
Aku aku hanya bunga
Penyeri taman
Kembangnya Cuma seketika
Ibarat musim bunga di kota London
Semusim yang indah
Kemudian hilang…
Itukah aku ayah?

Cikzura
Bumi kenyalang
Mac 2011

No comments:

Post a Comment

Aku & Puisi

My photo
cuma insan biasa.. meluah melalui coretan..nukilan setulus hati ~ suara itu terlalu merdu ~ tetapi suara itu terkandung sejuta kesedihan ~ tampak gembira pada zahirnya ~ tersembunyi disebalik merdunya suara ~