Thursday, March 31, 2011

APA PEDULI AKU

apa peduli aku
tentang nyanyian alam
di awal ketika
kepada batu dan raja
sekarang aku masih hamba
kepada kemiskinan
hari-hari sesak oleh gelut
mendengar bebelan sang rimba
yang tidak mengerti

aku kembali khadam kepada tanah
yang dahaga tetapi masih dapat dipujuk
untuk sekali lagi berbuah.

hari ini aku merasa usianya
seperti aku kenal tulang keringku sendiri
dan hari ini kubiar dia berehat
di bawah atap rumput
cuti akhir
dunia yang tidak pernah berhenti

besok..
mungkin giliranku pula.

apa peduli aku
sama batu dan raja
semuanya pemeras peluh si miskin
yang menunggu masa untuk makan dengan rakus

No comments:

Post a Comment

Aku & Puisi

My photo
cuma insan biasa.. meluah melalui coretan..nukilan setulus hati ~ suara itu terlalu merdu ~ tetapi suara itu terkandung sejuta kesedihan ~ tampak gembira pada zahirnya ~ tersembunyi disebalik merdunya suara ~